Fizjoterapia

Warto wiedzieć !!!

  • bardzo efektywna forma ćwiczeń- opór wody sprawia iż 1 minuta gimnastyki w wodzie = 5 minutom zwykłych ćwiczeń,
  • przyczynia się do ujędrnienia ciała, redukcji cellulitu, poprawy wyglądu skóry, a w konsekwencji lepszego samopoczucia,
  • przyczynia się do wzmocnienia i kształtowania mięśni, redukcji tkanki tłuszczowej, poprawy kondycji i elastyczności ruchowej ciała, zwiększenia odporności na osteoporozę,
  • nie obciąża stawów, ścięgien i więzadeł,
  • nie wymaga umiejętności pływania.

Zajęcia odbywają się w wodzie o średniej głębokości (105 cm).

Zalety wodnego treningu. Środowisko wodne umożliwia wykonywanie ćwiczeń, które dla niektórych osób bywają niemożliwe do wykonania na lądzie, gdyż są bolesne lub zbyt trudne. Gimnastyka w wodzie jest polecana jako forma usprawniania, dostępna dla wszystkich:

  • dla osób po operacjach,
  • otyłych,
  • starszych,
  • cierpiących na artretyzm,
  • cierpiących na osteoporozę,
  •  mających problemy z układem kostno-stawowym,
  • w wodzie bez obaw mogą też ćwiczyć kobiety w ciąży,
  • dla osób mających ochotę spędzić czynnie czas wolny.

Osoby regularnie korzystające z tego rodzaju zajęć obserwują:

  • wzrost wytrzymałości organizmu,
  • zwiększenie siły mięśniowej,
  •  poprawę gibkości i rozciągnięcia,
  • oraz utratę wagi ciała.

Gimnastyka w wodzie może być jedynym rodzajem aktywności lub uzupełniać trening innego rodzaju. Korzyści płynące z ćwiczeń w wodzie są nieocenione. Woda daje nam oparcie, jakby 1000 rąk trzymało i unosiło nasze ciało, ważymy dużo mniej, ruszamy się inaczej. Nikogo nie dziwi wykorzystanie wodnego środowiska do ćwiczeń. Pływanie cieszy się ogromną popularnością, a ćwiczenia w wodzie są stosowane od dawna jako forma rehabilitacji. Wyjątkowe właściwości wody sprawiają, że jest to trening bezpieczny i efektywny oraz dostępny dla wszystkich. Gimnastyka taka to świetna zabawa. Ponadto zanurzenie daje poczucie prywatności, podczas gdy wciąż możemy cieszyć się treningiem w grupie.  

Woda - sprzymierzeńcem człowieka. Umiejętność odpowiedniego wykorzystania właściwości środowiska wodnego podczas zajęć jest kluczem do sukcesu.

Woda oddziałuje na zanurzone ciało na wiele sposobów:

  • organizm reaguje na jej temperaturę, ciśnienie, 
  • odczuwa lepkość i napięcie powierzchniowe,
  • przy doborze ćwiczeń istotna jest też siła wyporu, która powoduje pozorną utratę ciężaru ciała.

Człowiek o wadze 70 kg w wodzie waży około 6 kg. Siła wyporu wpływa bowiem na odciążenie ciała, co ułatwia wykonywanie ćwiczeń,

  • na ciało zanurzone w wodzie działa również ciśnienie hydrostatyczne, które wywiera duży wpływ na ruchy klatki piersiowej (ułatwiając wydech i powodując opór przy wdechu) oraz jamy brzusznej.
  • siła wyporu i ciśnienie hydrostatyczne zmniejszają do minimum pracę statyczną mięśni, konieczną do utrzymania pionowego ułożenia ciała oraz wpływają na odciążenie stawów i kręgosłupa.

Czynniki te umożliwiają dłuższe wykonywanie ruchów, które na lądzie znacznie szybciej powodują zmęczenie. Podnoszą one także bezpieczeństwo wykonywanych ćwiczeń.

Formy aktywnego odpoczynku , jakie proponujemy, stanowią naturalne sposoby zachowania i przywracania zdrowia oraz równowagi zarówno wewnętrznej (homeostazy), jak i w relacji: człowiek - środowisko (społeczne, kulturowe).

Uczestnicząc w oferowanych zajęciach ćwiczący może:

  • kompensować (tzn. wyrównywać) brak ruchu,
  • neutralizować stresy i przeciążenia psychiczne,
  • zapobiegać występowaniu szeregu chorób i dolegliwości,
  • regenerować (odnawiać) siły fizyczne i psychiczne,
  • kształtować ciało i osobowość (charakter),
  • zaspokajać różnorakie potrzeby,
  • integrować się.

Korzyści wynikające z tego rodzaju aktywności ruchowej są tak duże, że warto poświęcać im swą uwagę, uczestniczyć w nich i upowszechniać je.

Instruktor sportu, dyscyplina - pływanie

mgr Krzysztof Kasprzyszyn